People make your business grow

Forbedringsberegner - Lær mere

Du ved som leder bedst, hvem I er, hvordan jeres salg ”laves”, og derfor kender du også dine svende (stærke sider, mulige områder for forbedring). Du kan her hos PMC lave en SPT-analyse på en sælger, et distrikt, en region – eller på hele virksomhedens salg (eller bruttoavance). Er du sælger, så prøv dig selv af!

Vurder på en skala fra 1 – 10 (10 er bedst);

Retning

Tast din ærlige score for Retning.

Det kan være, om du mener, I fronter de rigtige segmenter, og om det er med de rette produkter/ydelser.

Indsats

Tast din ærlige score for Indsats.

Det kan være på baggrund af et besøgsindex, det kan være flid på kanvas. Det kan være, at I laver 3.7 besøg pr. dag, og du ved at branchenormen er 6! ol. Sidder man for meget på kontoret, møder sent – går tidligt, eller andet, som du/I lægger vægt på vedr. indsatser.

Kompetence

Tast ærlige score for kompetence / ressource.

Laver I Mål for møderne, prioriterer I empatisnak i starten af mødet, bruger I en fast salgsstruktur (BaLa, DaBa, Spin el.) ved alle besøg, kender sælgerne tøm/lås, tragt/ruse – OG tør de spørge efter ordren (eller vil de hellere sende et ufarligt tilbud?). Bruger man de udviklede salgsværktøjer hver gang ol.

Prøv nu at vælge det område, som du mener er nemmest at påvirke/forandre, og giv området (efter samarbejde med PMC) en score, som er 1-2 værdier højere. Forandringsmuligheden vises i % og som DKK. Bemærk, at denne SPT-analyse ikke er videnskabeligt evalueret, og udelukkende skal anvendes som en rå-kalkule - som inspiration. Alligevel er denne type sparringsmodel blevet anvendt igennem de seneste 3 årtier som en øjenåbner når konsulenter skal yde sparring til salgsudvikling = hvor lidt der skal til af forandring, for at få et markant bedre resultat.

Tast et tal DKK tusinder, millioner - salg eller bruttoavance for året:

 
  Nu Efter
Retning:
Indsats:
Kompetence:
Denne forandring vil give jer en forbedring på:
 
Samt en estimeret omsætning eller profit på:
 
 


Det er vores erfaring, at 2 områder er nemmest at forandre (lavthængende frugter), mens kompetence / ressourcer skal udvikles på den lidt længere bane, og måske mere radikalt.

De fleste virksomheder, vi har arbejdet med, har 5, 6 og 7 som score, men det behøver man jo ikke lade sig nøjes med. I nogle brancher vil 1, 2 og 3 også kunne forekomme. Typisk for dem er afventende adfærd og teknisk betonede produkter/løsninger – samt traditioner og begrænsende vaner, som forhindrer udadvendt, opsøgende og sælgende adfærd. Man afventer (hjemme på kontoret), at de ”stegte duer” falder ned på tallerkenen.

PEOPLE MAKE YOUR BUSINESS GROW
– hvis de har rette retning, er flittige nok og er dygtige til det de gør!
top    

Template by CABS | Login