Du ved som leder bedst, hvem I er, hvordan jeres salg ”laves”, og derfor kender du også dine svende (stærke sider, mulige områder for forbedring). Du kan her hos PMC lave en SPT-analyse på en sælger, et distrikt, en region – eller på hele virksomhedens salg (eller bruttoavance). Er du sælger, så prøv dig selv af!
Vurder på en skala fra 1 – 10 (10 er bedst);
RetningTast din ærlige score for Retning. |
IndsatsTast din ærlige score for Indsats. |
KompetenceTast ærlige score for kompetence / ressource. |
Prøv nu at vælge det område, som du mener er nemmest at påvirke/forandre, og giv området (efter samarbejde med PMC) en score, som er 1-2 værdier højere. Forandringsmuligheden vises i % og som DKK. Bemærk, at denne SPT-analyse ikke er videnskabeligt evalueret, og udelukkende skal anvendes som en rå-kalkule - som inspiration. Alligevel er denne type sparringsmodel blevet anvendt igennem de seneste 3 årtier som en øjenåbner når konsulenter skal yde sparring til salgsudvikling = hvor lidt der skal til af forandring, for at få et markant bedre resultat.
Tast et tal DKK tusinder, millioner - salg eller bruttoavance for året:
Nu | Efter | |
Retning: | ||
Indsats: | ||
Kompetence: |
Det er vores erfaring, at 2 områder er nemmest at forandre (lavthængende frugter), mens kompetence / ressourcer skal udvikles på den lidt længere bane, og måske mere radikalt.
De fleste virksomheder, vi har arbejdet med, har 5, 6 og 7 som score, men det behøver man jo ikke lade sig nøjes med. I nogle brancher vil 1, 2 og 3 også kunne forekomme. Typisk for dem er afventende adfærd og teknisk betonede produkter/løsninger – samt traditioner og begrænsende vaner, som forhindrer udadvendt, opsøgende og sælgende adfærd. Man afventer (hjemme på kontoret), at de ”stegte duer” falder ned på tallerkenen.
Grundlagt/Established 2005